Friday, December 24, 2010

Pakatan Rakyat fear of 1Malaysia logo

Trader Hurt By Order To Remove Logo

BANTING, Dec 23 (Bernama) -- A part owner of a convenience store here said he felt hurt by the order he received from the Kuala Langat District Council to remove the 1Malaysia on his sign board.
K.Thiyagarajan, 26, said that he and his partners received the directive on Dec 15 and were given seven days to comply.
The deadline was yesterday, but the logo remained on the board this morning.
Thiyagarajan said he was not involved in politics, and 1Malaysia seemed to him a good programme to bring people together.
"I feel as though Selangor has been expelled from Malaysia. What others in the country do, we in Selangor cannot do," he said.
Thiyagarajan has two partners, V.Muniandy, 29, and Mohd Afiq Mohd Tuniman, 24.
He wonders why the logo has to be removed since traders pay for advertising licence, and there was no problems before this.
The Selangor government has banned the use of the 1Malaysia logo on billboards, saying that it carried a political message which was not allowed in advertising.

tunku : this is a moron way of playing politics.why do the selangor government ban the use of the 1Malaysia logo on billboards? may be they have nightmares after looking at the logo.this shows that these people are not confident and using force to the people not to accept something.now we know that 1Malaysia concept is a good concept which is accepted by the majority,that is why these morons fear of the concept.

4 comments:

DKAWI CHOCOLATE HUT said...

Dear Tunku

Saya ingin mengatahui tentang pegawal (askar peribadi ) sultan yang telah ujud kian lama.

Bolehkan pasukan saperti ini ditubuhkan menyerupai negeri Johor (sebagai contoh) Saya berpendapat orang Melayu misti mempertahankan kerajaan Malaysia sekarang setidak-tidaknya melalui jalan terakhir ( ketenteraan ) daripada jatuh ketangan orang yang tidak bertanggung jawab. Saya tidak bermaksud bahawa pertahanan kita sekarang ini tidak kuat, tetapi Malaysia misti mempunyai keselamatan yang terjamin disetiap sudut. Sebagai contoh,penyerapan RELA kedalam pasukan keselamat adalah satu-satunya langkah yang bijak.

Bolehkah tuan huraikan dalam blog tuan mengenai pengawal peribadi sultan-sultan serta baik buruknya jika diujudkan dinegeri-negeri lain di Malaysia.

Sekiranya tiap-tiap negeri dapat mengujudkan sekurang-kurangnya satu batalion polis / askar/ pengawal peribadi saperti ini, maka banyak faedah yang boleh diperolehi darinya. Keselamatan dapat ditingkatkan serta memberi peluang pekerjaan kepada anak-anak muda dan yang amat penting sekali ialah menjamin keselamatan orang Melayu agar tidak merempat dinegeri sendiri.

Saya amat percaya hanya Sultan-sultan sahaja satu-satunya benteng terakhir yang dapat mempertahankan keujudan " Melayu " di Malaysia. ( You know what I mean )

Dino.(Peminat setia tunku )

tunku said...

penulis,
we have this RAMD, regimen askar melayu diraja.this regiment is under the Rulers.

(from wikipedia)
The Royal Malay Regiment (Malay: Rejimen Askar Melayu DiRaja) is one of two infantry regiments in the Malaysian Army. The regiment is the premier unit in the Malaysian Army. At its height, 27 battalions of the Malay Regiment were formed. At present, two battalions of the Malay Regiment are parachute trained and form a component of the Malaysian Army Rapid Deployment Force. Another battalion has converted into a mechanized infantry battalion. The remaining battalions are roled as standard light infantry battalions.
The 1st Battalion Royal Malay Regiment is the ceremonial battalion for the King and is usually accompanied by the Central Band of the Malay Regiment.
As its name suggests, it only recruits ethnic Malays to its ranks.

for detail info,
http://www.ramd.mil.my/

Burung Merbok said...

1. Tahniah 'Penulis' atas semangat Melayu yang ditunjuk melalui komen yang disampaikan. Saya tertarikh dengan ayat penutup di komen saudara ia itu, " Saya amat percaya hanya Sultan-Sultan sahaja satu-satunya benteng terakhir yang dapat mempertahankan keujudan "Melayu" di Malaysia". Sudah pasti 'Institusi Kesultanan' yang juga terpahat kukuh di dalam Perlembagaan dan difahami serta dihormati oleh orang-orang Melayu akan tetap dipertahan sebagai payung serta lambang keagungan bangsa Melayu itu sendiri.

2. Orang-orang Melayu perlu lihat kepada idealisme dan implikasi sistem beraja di negara kita serta kepada kebaikan yang dinikmati daripada kewujudan Institusi Kesultanan ini. Jangan kita sempit pemikiran dan parochial dalam pendapat apabila membincang tentang perkara ini. Juga jangan kita beremosi dan hilang kematangan pabila berbicara tentang perkara yang sama. Lihat kepada jangka panjang ; jauh ke depan untuk generasi MELAYU akan datang ! Tanya diri, selepas kita, Malaysia macam manakah yang anak-cucu kita akan hadapi ?

3. Sekarang ini orang Melayu, sedikit demi sedikit, sedang ditindas dari banyak sudut dan perkara. Tak payah kita berdebat dan bercanggah pendapat tentang perkara ini. Hanya memerlukan kepekaan dan kesedaran untuk menyedari bahawa orang Melayu sedang diancam kemusnahan ( a slow death) yang akan membawa penderitaan ( indeed a very grim prospect) kepada generasi Melayu akan datang ! Bagi yang naive, pasti tidak akan percaya 'calamity' atau musibah yang boleh melanda negara ini ( satu ketika dahulu dikenali sebagai PTM = Persekutuan Tanah Melayu). Sanggupkah kita merempat sebagai pengemis di negara kita sendiri ?
Sanggupkah ? Sanggupkah ? sanggupkah ? Sanggupkah kita deritakan anak-cucu kita dengan meninggalkan kepada mereka sebuah negara yang penuh dengan pancaroba dan ketidak-selesaan ? Apakah dosa mereka hingga terpaksa hidup seksa di negara mereka sendiri.

4.Maaf, bukan saya berhajat hendak menjadi begini pessimistic atau menjadi 'prophet of doom' . Saya hanya realistik dan mahu percaya kepada kemungkinan-kemungkinan yang boleh berlaku kepada bangsa saya sendiri ; dengan melihat kepada yang sedang berlaku dari semua sudut - pendididan, ekonomi, sosial dan POLITIK - saya amat takut dan gerun dengan kemungkinan-kemungkinan tersebut !

5. Anak-cucu kita akan TETAP mempersalahkan generasi kita yang mengizin keadaan buruk boleh berlaku kepada mereka ? Kita yang alpa ! Kita yang yang tidak mahu bertindak dan menyekat kemaraan kuasa perosak bangsa ! Malah kita sanggup bersekongkol dengan musuh untuk menghancur bangsa sendiri ? Hanya kerana mahu merebut kuasa, atas nama demokrasi kononnya, kita sanggup jual dan gadaikan maruah diri dan bangsa sendiri kepada musuh yang sekian lama telah susun strategi mereka dengan rapi dan secara senyap-senyap untuk mengambil-alih tampuk pemerintahan negara ini. Jangan jadi naive dan bodoh untuk tidak mahu mempercayai ungkapan bahawa ' kawan akan bertukar menjadi lawan apabila sudah merasai dan menikmati kuasa". Sesungguhnya orang Melayu akan musnah secara TOTAL atas kesilapan sendiri, yakni kita sendiri secara sedar atau tidak sedar telah MENYERAH kuasa kepada musuh ; musuh yang wujud dalam pelbagai rupa dan wajah, yang boleh mengelirukan dan memperbodohkan 'even the intelligent dan seasoned politicians' . Ya, yang cerdik dan yang berilmu dan yang warak dan yang berpengalaman pun SEDANG dimainkan, dilacurkan dan diperdayakan dengan permainan politik yang licik dan halus ! Melayu inilah PATUT sangat dikecam dan diHUKUM oleh anak-cucu kita !!!

Anonymous said...

Dino ni Melayu ke? Kenapa eja 'misti' untuk 'mesti' dan 'mengatahui' untuk 'mengetahui' dan 'ujud' untuk 'wujud'.

Aneh ejaan nya! Apahal pulak nak tahu pasal pengawal sultan?

"Peminat setia tunku" rasa rasa nya macam mengipas aje.