Thursday, April 7, 2011

Senior Customs officer in graft probe falls to death at MACC building

KUALA LUMPUR: A senior Customs officer being investigated by the MACC for graft involving unpaid taxes is believed to have fallen to his death from the 3rd floor of the MACC Building in Jalan Cochrane on Wednesday morning.
The MACC has identified the officer as Selangor assistant director Ahmad Sarbani Mohamed, 56.
MACC director of investigations Datuk Mustafar Ali said Ahmad was among those detained on April 1 in a nationwide operation and released on bail the next day.
The side of the MACC building where Ahmad Sarbani's body was found.
He had arrived at the MACC building here alone on a motorbike at 8.26am and asked to see the investigating officer who, however, was at a meeting.
Ahmad waited at the lobby until 9.30am. Then, an officer took him to a room on the third floor and was with him until 10.15am.
The officer then left the room for a few minutes to call the investigating offier.
When he returned, he found Ahmad missing.
Ahmad's body was found lying on the first floor open-air badminton court at 10.20am, Mustafar said.
Meanwhile, Kuala Lumpur CPO Datuk Zulkifli Abdullah said a special task force has been set up to investigate the case, which has been classified as sudden death.
He said the body has been sent to Hospital Kuala Lumpur for a post mortem, and urged people not to speculate.

MACC'S STATEMENT ON THE INCIDENT
KUALA LUMPUR: Pada hari ini, 6 April 2011 diantara jam 10.15 pagi hingga jam 10.20 pagi satu kejadian telah berlaku di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Jalan Cochrane, Kuala Lumpur dimana seorang individu telah ditemui meninggal dunia.
Individu yang ditemui meninggal dunia ini dikenal pasti sebagai Ahmad Sarbani bin Mohamed, berumur 56 tahun, seorang Penolong Pengarah Kastam daripada Jabatan Kastam DiRaja Malaysia, Selangor.
SPRM mengesahkan bahawa penama berkenaan adalah diantara pegawai Kastam yang telah ditahan pada 1 April 2011 jam 1.00 tengahari di Pejabat Kastam Pelabuhan Utara, Pelabuhan Kelang. Penama tersebut setelah membantu dalam siasatan yang melibatkan operasi 3B iaitu satu siasatan berkaitan kesalahan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009, telah dilepaskan melalui jaminan pada hari Sabtu 2 April 2011 jam 12.30 tengahari. Penama tersebut telah pun meninggalkan pejabat SPRM Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur selepas dilepaskan melalui jaminan tersebut.
Pada hari ini, Rabu 6 April 2011 jam 8.26 pagi, penama berkenaan telah datang ke Pejabat SPRM Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur bersendirian dengan menunggang sebuah motorsikal. Penama ini telah meminta untuk berjumpa dengan pegawai penyiasat bagi berbincang mengenai kes terhadapnya. Oleh kerana pegawai-pegawai sedang bermesyuarat maka penama berkenaan telah menunggu di lobi pejabat sehingga jam 9.30 pagi.
Penama tersebut kemudian telah diiringi oleh seorang pegawai ke bilik pejabatnya untuk mendapatkan pegawai penyiasat menemui penama tersebut. Pegawai yang mengiringi penama tersebut telah berada bersamanya dalam bilik pejabat pegawai berkenaan.
Pada jam lebih kurang 10.15 pagi, pegawai yang mengiringi beliau telah meninggalkan penama tersebut di pejabatnya dan keluar sebentar pergi mendapatkan pegawai penyiasat. Dalam beberapa minit kemudian, pegawai tersebut telah kembali ke pejabatnya dan mendapati penama berkenaan tiada dalam bilik berkaitan.
Setelah mencari dalam kawasan pejabat, seorang pegawai telah terlihat satu tubuh manusia terlantar di tingkat 1 bangunan pejabat ini.
SPRM telah pun memaklumkan kejadian ini kepada keluarga simati dan pihak pengurusan jabatannya serta menyerahkan perkara ini kepada pihak Polis untuk mengambil sebarang tindakan.

tunku : where are the voices of dap,pkr and pas on this matter? why don't they shout about this incident like teo beng hock's death? it shows clearly the double standard of them on this matter.we hope the pakatan will appoint dr PORNthip again to investigate the death of this custom officer and demand a royal commission to be set up.

No comments: